arameshdental arameshdental .

arameshdental

فرار مالياتي طبيبان ورنج بيماران/پزشكان ازنصب كارتخوان متواري اند

جوان آنلاين:گرگان- شگردهاي مختلف برخي از پزشكان مانند عدم نصب كارتخوان براي فرار مالياتي علاوه بر اينكه يك تخلف مستوجب مجازات تلقي مي‌شود، مشكلات عديده اي را براي بيماران در گلستان ايجاد كرده است.

طي ساليان اخير و با تغيير رويكرد دولت و سازمان‌ها و مؤسسات مالي بالادستي پرداخت ماليات به يكي از اركان اصلي تأمين بودجه عمومي كشور تبديل شده و دولتمردان تلاش مي‌كنند به انحاء مختلف ضمن جلوگيري از فرار مالياتي و در راستاي عدالت اجتماعي، سهم ماليات در بودجه عمومي دولت را محقق كنند.

خودروهاي لوكس، خانه‌هاي خالي و البته تراكنش مالي اصناف و مشاغل از جمله پزشكان و وكلا هم به صورت ويژه در دستور كار سازمان امور مالياتي قرار گرفته است.

اما ترفندهاي «فرار مالياتي پزشكان» يكي از موضوعاتي است كه اين روزها اقشار جامعه بيشتر با آن روبرو هستند؛ آنها در مطب‌ها، آزمايشگاه‌ها، بيمارستان‌ها و ساير مراكز درماني اين مسأله را مشاهده كرده و از نزديك لمس مي‌كنند.

«نبود دستگاه كارتخوان» و يا خرابي آن، يكي از اين شگردها است كه گلايه و نارضايتي‌هاي بسياري را در بين مردم ايجاد كرده است؛ افرادي كه به سبب مشكل جسمي و بيماري به مطب مراجعه كرده و با نبود دستگاه كارت خوان مواجه مي‌شوند و يا در بهترين شرايط منشي به آنها «شماره كارت» داده تا با استفاده از نرم افزارهاي بانكي، وجه را انتقال دهند.

مقالات بيشتر:ايمپلنت دندان

هرچند در سال‌هاي اخير پيگيري‌هاي زيادي نسبت به اين موضوع شده اما گويا نيمي از پزشكان خود را تافته جدا بافته از جامعه مي‌دانند و پرداخت ماليات را به عنوان يك وظيفه قانوني نمي‌پذيرند و از نصب پوز رويگردان هستند.

سازمان امور مالياتي به عنوان متولي نظارت و البته تحصيل ماليات از اقشار مختلف بارها به برنامه‌ريزي براي برخورد با متخلفان اشاره داشته اما هيچيك از اين موضوعات جنبه عملي به خود نگرفته است.

درست است كه فرار مالياتي پزشكان، تأمين بودجه اختصاص يافته در اين بخش را دچار چالش مي‌كند اما مهم‌تر از اين مسأله، سختي و مشقت بيماراني است كه دچار اين ترفندها شده و مجبور هستند براي دريافت پول نقد به شعب بانك‌ها در سطح شهر مراجعه كنند.

فرارمالياتي طبيان ورنج بيماران/پزشكان ازنصب كارتخوان متواري هستند

پول نقد پرداخت كن!

يك خانم مسن گرگاني كه به يكي از مطب‌هاي پزشكان متخصص ارتوپد مراجعه كرده بود در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: عليرغم زانو درد و مشقت در راه رفتن، به مطب مراجعه كردم اما منشي پزشك به بنده گفت دستگاه پوز آنها خراب است و بايد پول نقد پرداخت كنيد.

كارمند ساده با حقوق اندك مجبور به پرداخت ماليات بوده اما يك پزشك با درآمد بالا از دادن ماليات خودداري مي‌كند خانم صفري ادامه داد: بنده كه پول نقد همراه نداشتم مجبور شدم علي رغم كهولت سن و درد پا، دو طبقه ساختمان را پايين آمده تا از خودپرداز پول دريافت كنم.

 

وي عنوان كرد: با توجه به محدوديت دريافت پول نقد از دستگاه خودپرداز، براي برخي از خدمات مانند راديولوژي، ام آر آي، نوار عصب، دندان پزشكي و غيره بايد كارت‌هاي بانكي متعددي داشته باشيد تا بتوانيد دستمزد پزشك را پرداخت كنيد.

صفري گفت: هنگام نوبت گيري هم منشي مستقيم به بيمار اعلام مي‌كند كه پول نقد همراه داشته بشيد زيرا دستگاه كارتخوان نداريم و اين مسئله در بين همه پزشكان جا افتاده است.

دستگاه پوز خراب است

يك خانم ۳۵ ساله گرگاني هم در خصوص فرار مالياتي پزشكان به خبرنگار مهر گفت: براي گرفتن نوار مغز از فرزندم به متخصص مغز و اعصاب كودكان مراجعه كرده كه هزينه آن بيش از ۴۰۰ هزار تومان بود و به دليل نداشتن پول نقد مجبور شدم با طفلي در بغل، سه طبقه را پايين آمده تا بتوانم از دستگاه عابر بانك پول دريافت كنم.

شيما ساداتي نيا ضمن انتقاد از اين عمل پزشكان، افزود: پزشكان قشر فرهيخته جامع بوده و بايد از قوانين شهروندي تمكين كنند ولي مشاهده مي‌كنيم آنها با درآمدهاي بالا از پرداخت ماليات فرار كرده اما كارمندان ساده با حقوق ناچيز مجبور به پرداخت ماليات هستند و اين مسأله بايد اصلاح شود.

فرارمالياتي طبيان ورنج بيماران/پزشكان ازنصب كارتخوان متواري هستند

و ادامه داد: حتي گاهي منشي شماره كارت اعلام كرده تا فرد بيمار هزينه درمان را به آن شماره واريز كنند و بيمار هم كه به دنبال درمان درد خود است مجبور بوده تا اين مسائل را تحمل كنند.

فرار پزشكان از پاسخگويي

براي دريافت چرايي عدم تكمين پزشكان از نصب دستگاه كارتخوان و پايانه فروشگاهي، حداقل با چهار پزشك تماس گرفته اما آنها حاضر به پاسخگويي نبودند و اما يك كارشناس امور مالياتي در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: ماليات به عنوان حقوق متقابل دولت و مردم شناخته شده و دولت بايد ماليات را دريافت كرده و به خوبي مصرف كند.

رحيم جوادي افزود: اگر در كشور فرهنگ پرداخت ماليات جا بيفتد، بخش زيادي از مشكلات جامعه برطرف خواهد شد كه رسانه‌ها در اين خصوص مي‌توانند كمك كننده باشند.

وي بيان كرد: بارها با اعضاي هيئت مديره نظام پزشكي در استان جلسه برگزار شده و موارد لازم به آنها گوشزد شده است اما آنها در نهايت به اين جمله مي رسند كه «كاري نكنيد كه پزشكان مهاجرت كنند.»

جوادي اضافه كرد: در شرايطي كه اصناف با وجود تعطيلي‌هاي ناشي از كرونا، ماليات پرداخت مي‌كنند اما شاهد اين هستيم كه پزشكان، از نصب دستگاه كارتخوان رويگردان هستند.

وي اضافه كرد: تصور پزشكان مبني بر اينكه با اين روش مي‌توانند فرار مالياتي داشته باشند، اشتباه است زيرا دريافت تراكنش‌ها مالي آنها و خانواده‌هايشان براي دولت مشخص بوده و حتي مأمور مالياتي با مراجعه به مطب مي‌تواند، تخمين بزنند كه روزانه اين پزشك چند بيمار دارد.

عدم نصب دستگاه كارتخوان تخلف است

مديركل امور مالياتي گلستان هم در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: از سال ۱۳۹۸ همه پزشكان عمومي و متخصص مكلف به استفاده از دستگاه كارتخوان در مطب‌ها و مراكز درماني خود شده و عدم تمكين به اين اصل سرپيچي از قانون تلقي مي‌شود.

فرارمالياتي طبيان ورنج بيماران/پزشكان ازنصب كارتخوان متواري هستند

 

قربان حاجي مشهدي افزود: در همين راستا و در نوبت‌هاي متعدد با دستگاه‌هاي ناظر همچون بازرسي استان و دادستاني مكاتبات متعدد انجام شد تا با متخلفان برخورد شود.

وي بيان كرد: در گام نخست تلاش مي‌كنيم ابتدا پزشكان را از قوانين مطلع كرده و آنها را به رعايت قانون تشويق كنيم در صورت عدم تمكين پزشكان از مجاري قانوني اقدامات لازم را انجام خواهيم داد.

حاجي مشهدي عنوان كرد: پس از اطلاع رساني نظر داريم به صورت ميداني به سراغ همه پزشكان رفته و آنهايي را كه با شگردهايي همچون كارت به كارت يا پول نقد يا حساب منشي و اقوام به دنبال فرار مالياتي هستند را شناسايي خواهيم كرد.

وي از مردم خواست در صورت مشاهده چنين تخلفاتي موضوع را به دفتر مبارزه با فرار مالياتي اطلاع رساني كنند.

مدير كل امور مالياتي گلستان افزود: از سوي ديگر با هماهنگي انجام شده با بانك مركزي، مقرر شده محدوديت‌هايي براي انجام كارت به كارت اجرايي شود تا اگر پزشكان از اين طريق قصد دور زدن قانون را دارند، شناسايي و با آنها برخورد شود.

حاجي مشهدي با بيان اينكه تاكنون چندين مورد برخورد در اين راستا انجام شده است، گفت: سازمان امور مالياتي بدون اغماض با تمام پزشكان متخلف برخورد خواهد كرد و براي اين افراد پرونده تشكيل مي‌شود و مردم هم مي‌توانند اطلاعات اين افراد و شماره حساب آنها را در اختيار ما قرار دهند.

وي ادامه داد: سازمان نظام پزشكي و دانشگاه علوم پزشكي دو نهاد متولي بوده كه مي‌توانند ما را در اين مسير همراهي كنند و يقيناً با همراهي آنها اين مسئله مرتفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، براي اجراي نصب دستگاه كارتخوان در مطب پزشكان و مراكز درماني، همكاري نظام پزشكي ضروري بوده لذا بايد اين سازمان براي شفافيت مالياتي و همچنين رفاه مردم، پزشكان را مجاب به نصب اين دستگاه كرده و همچنين لازم است تا سازمان امور مالياتي به صورت جدي تر با خاطيان برخورد كند.

مقالات ديگر:پخش لوازم پرده


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۹:۰۸ توسط:gmail:arameshdentall@gmail.com موضوع: نظرات (0)